1001 Petua - Koleksi Petua & Tips Terbaik

Artikel Terbaru

PETUA DAPATKAN BIBIR CANTIK

Pernahkah anda mengalami masalah bibir kering atau pun pecah? Bibir yang kering, kelihatan pecah-pecah dan mengelupas biasanya dikaitkan dengan keadaan cuaca panas ataupun udara kering contohnya kalau terlalu lama berada di dalam bilik berhawa dingin atau di kawasan sejuk.

Tetapi mungkin ada yang terlupa bahawa pemakaian gincu yang kurang sesuai juga boleh menyebabkan masalah bibir mengelupas! Sebabnya bahan kimia yang terkandung dalam gincu atau lipstik tu kemungkinan tidak sesuai dengan kulit kita.

PETUA DAPATKAN BIBIR CANTIK SECARA SEMULAJADI

Kali ini kami akan kongsikan beberapa tips mudah untuk jadikan bibir anda sentiasa lembap secara semulajadi.

Petua Mudah Elakkan Bibir Kering Secara Semulajadi

1. BASAHKAN BIBIR ANDA SELALU

Sentiasalah membasahkan bibir anda dengan air putih. Bukan dengan menjilatnya dengan lidah kerana di dalam air liur terdapat kelenjar dan enzim yang boleh menyebabkan bibir anda kering serta pecah-pecah. Cukuplah sekadar meminum air putih atau segelas air putih untuk membasahi bibir.


2. KERAP MINUM AIR MASAK
Minum air putih lapan gelas setiap hari. Langkah ini dapat membantu mencegah berlakunya dehidrasi yang boleh mengakibatkan bibir kering dan pecah-pecah. Meminum air putih lebih 3 liter sehari juga dapat membantu mengurangkan risiko masalah kesihatan lain juga.


3. BANYAKKAN MAKAN BUAHAN DAN SAYURAN
Makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. Pilihlah sayur-sayuran dan buah yang mengandungi vitamin C, B, E dan mineral. Kadar air yang terdapat pada bibir juga membantu tubuh terhindar dari dehidrasi.


4. JANGAN MEROKOK
Jauhi tabiat merokok dan minum alkohol. Bahan kimia yang terkandung di dalam sebatang rokok boleh menyebabkan lebam kehitaman pada bibir.


5.JAUHI MINUMAN BERALKOHOL
Tahukah anda, alkohol juga merupakan punca utama bibir mudah menjadi kering.


6. MADU SEBAGAI PELEMBAP BIBIR
Sapu pelembap bibir pada waktu malam sebelum tidur. Selain itu, anda juga boleh menggunakan madu sebagai pelembap semula jadi seterusnya memberikan khasiat kepada bibir.


7. URUTLAH BIBIR ANDA SELALU
Lakukan urutan bibir dengan menggunakan minyak zaitun. Urutan akan membantu melancarkan sistem peredaran darah pada bibir seterusnya bibir menjadi sihat. Sapu minyak zaitun pada bibir sewaktu urutan.




KESIMPULAN
Bibir yang cantik dan mungil menjadi idaman setiap orang terutama para wanita. Jadi, hargailah dan jagalah bibir anda sebaiknya jika anda ingin setiap orang terpukau melihat kecantikkan anda.


TAGS :

Petua Cantikkan Bibir, Petua Lembapkan Bibir, Petua Basahkan Bibir, Petua Merahkan Bibir, Madu Sebagai Pelembab Bibir, Urutan Bibir, Rokok Merosakkan Bibir, Alkohol Merosakkan Bibir, Petua Tradisional Cantikkan Bibir, Cara Cantikkan Bibir Secara Semulajadi, Tips Mudah Cantikkan Bibir

Period Sayang Dah Habis Ke
GAMBAR HIASAN
Al-kisahnya pukul 3 pagi, Aku sedang tidur dan suami kejutkan aku lalu berkata,

PERIOD SAYANG DAH HABIS?

“Period dah habis? Saya rasa dah macam lama sangat ni telekung awak tu tak bergerak”

Aku terdiam. “Hari ini dah hari keenam,” kata aku dalam hati.

“Hari ini, hari last kot. Baru tadi, saya check darah dah kering (pukul 1 pagi). Esok pagi saya mandi wajib. Nak mandi tengah malam sejuklah awak,”

“Bangun mandi wajib sekarang! Kenapa nak tunggu pagi esok? Habis awak nak tinggal Isyak padahal awak dah boleh sembahyang?”

Aku diam lagi.

MANDI WAJIB TAK SAMPAI 10 MINIT

“Awak ini buat mudah saja dengan sembahyang. Saya perasan orang perempuan ini suka tangguh mandi wajib. Padahal mandi wajib tak sampai 10 minit pun,”

“Sejuklah awak,” jawab aku.

“Okay kejap”

Dia keluar bilik dan ke ruang tamu dan dia masuk dengan membawa lighter.

“Awak tak tahan sejuk? Okay. Tapi kalau api awak sanggup tahan, awak tak payah mandi wajib. Kalau awak boleh tahan api maknanya awak boleh tahan api neraka sekali,” katanya sambil cuba menyalakan api dan acah nak membakar lengan aku.

Aku mengelak. Tapi aku diam lagi.

“Aten, awak tahu tak yang saya tanggung dosa awak? Saya tak mahu bila kaki saya dah selangkah boleh masuk syurga, tiba-tiba Allah panggil saya dan berkata.

Surah An-Nur 24:26

“Wooii Ameq, ang nak pi mana? Ni bini ang lagu mana pulak? Ang ada tegur dia suh sembahyang bila masuk waktu, suh baca quran, jaga aurat. Meh sini meh sini! Ang kena bertanggungjawab atas dosa bini ang pulak”

“Saya tak nak disebabkan awak, saya masuk neraka sekali Aten. Kasihanlah pada saya Aten. Jangan buat saya macam ini. Kalau awak sayang saya, awak pergi mandi wajib dan sembahyang Isyak,”

 AL-QURAN PENDINDING FITNAH DAJAL

“Lagi satu, awak kan tahu saya ini sibuk berkerja siang malam, kadang-kadang tak sempat nak membaca Quran. Apa salahnya kalau awak wakilkan saya baca Quran? Nabi kata, seorang sahaja dalam rumah itu ada orang yang membaca Quran, inshaAllah seluruh keluarga itu akan terhindar dari fitnah dajjal,”

Hmm aku diam lagi. Aku tak sentiasa istiqamah baca Quran. Selalu on off baca Quran. Sepatutnya tiap-tiap hari kan?

Dia datang dan belai lembut rambut aku.

“Awak selalu kata ‘kenapa kita tak dapat anak lagi’. Awak selalu nak mempertikaikan perancangan Allah. Aten, Allah nak kita bersabar. Allah nak kita sembah dan merayu pada dia. Cubalah sembahyang awal dan jangan lambat, sembahyang biar kusyuk, lepas sembahyang berdoa pada Allah dan baca Quran. Saya tengok awak lepas sembahyang kadang-kadang tak sempat baca doa dah terus bangun. Macam mana Allah nak bagi anak?”

REZEKI & ANAK-ANAK SEMUANYA RAHSIA ALLAH

Aku mula bertanya.

“Bukan saya nak mempertikaikan. Tetapi ini satu persoalan. Kenapa ada orang yang tak sembahyang, tak berpuasa, tak baca Quran, tak menutup aurat boleh mengandung dan senang dapat anak?”

“Ini jawapan saya. Dia mungkin diberi anak yang cepat, tapi dia tetap akan ada dugaannya. Bila besar, anak-anak dia tak nak dengar cakap, degil dan bermasalah. Orang kata ada anak ini best, tetapi anaklah dugaan paling terbesar dan sebab anak jugak kita boleh masuk neraka kalau kita tak pandai membimbing dan kalau kita tak berubah jadi ibu bapa yang baik dari segi agama.

“Walaupun dia memang dah cukup baik Allah tetap bagi dugaan. Cuba tengok ada yang dapat anak dari kecil lagi menghidap penyakit perlukan duit puluhan ratusan ribu, ada yang dapat anak tak cukup sifat. Itu semua dugaan dan ujian dari Allah.

“Orang yang tak ada anak ada dugaannya, orang yang ada anak dugaannya juga. Allah akan menduga semua orang. Sebab itu saya selalu kata baca doa baca Quran. Bila Allah rasa kita dah cukup baik, Allah akan bagi anak pada kita sebab Allah tahu kita dah cukup layak untuk jadi ibu bapa yang baik untuk anak anak kita nanti. Saya tak suka awak mempertikai perancangan Allah. Awak tahu tak perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan buat manusia?” katanya

Aku menangis, aku bersyukur kerana ada suami yang selalu memberikan sokongan dan menasihatkan aku. Dia tidak pernah nak menyalahkan aku dan dia selalu berkata bahawa ‘Ini semua ujian dari Allah,”.

‘Dah, bangun. Pergi mandi wajib’.


 [ Kredit tulisan asal kepada Cik Atenn Azlan, “Aku sedang tidur dan dia kejutkan aku lalu berkata,” ]


ULASAN
Lihatlah betapa sayangnya seorang suami kepada isterinya. Mana ada suami yang sanggup melihat isteri dan anak-anaknya masuk neraka sedangkan dia menuju ke Syurga seorang diri. Jika anda dapat jodoh dengan lelaki sebegini, hargailah mereka. Kerana suami andalah penentu Syurga anda. InsyaAllah.


TAGS :

Kisah RumahTangga, Period Dah Habis, Kasih Sayang Seorang Suami, Cerpen Suami Isteri, Hukum Mandi Wajib, Hukum Meninggalkan Solat, Hukum Melengahkan Solat, Isteri Menyebabkan Suami Masuk Neraka, Hukum Melambatkan Mandi Wajib,

HUKUM BERKAHWIN DENGAN Bunian
Gambar Hiasan
Adakalanya kita mendengar kisah perkahwinan diantara manusia dan jin yang kebiasaannya orang Melayu menyebut sebagai orang Bunian.

Apakah pandangan Islam mengenai perkahwinan ini yang melibatkan sama ada manusia itu lelaki ataupun perempuan. Dalam hal ini ada dua persoalan :

1) Kemungkinannya.
2) Pandangan syarak mengenainya.

Kalau dikaji dari segi kemungkinannya maka ia tetap berlaku. At Tabari berkata
“ Mereka menyakini pernikahan dan persetubuhan kadang-kadang berlaku diantara manusia dan jin sebagaimana firman Allah SWT bermaksud :
"Dan desak serta pujuklah sesiapa Yang Engkau dapat memujuknya Dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu Yang berkuda serta Yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka; dan turut - campurlah Dengan mereka Dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka); dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu)". Padahal tidak ada Yang dijanjikan oleh Syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata.

Sabda Rasulullah SAW :
“Apabila seseorang suami menyetubuhi perempuannya dan dia tidak menyebut nama Allah, maka mereka akan didatangi syaitan dan bersetubuh bersama”.

Ibnu Abbas pula berkata :
“Apabila seorang suami menyetubuhi isterinya dalam keadaan haid, maka ia didahului oleh syaitan. Apabila perempuan itu hamil, maka ia akan mengandungkan khunsa (pondan). Kaum pondan itu adalah anak-anak jin."

Ibnu Taimiah menguatkan pendapat ini dengan katanya :
“Terkadang manusia dan jin bernikah dan melahirkan anak dan ini sesuatu yang telah termaklum.”

Nabi kita Muhammad SAW telah menegah kita daripada bernikah dengan jin. Para fuqaha berkata, tidak harus berkahwin di antara manusia dan jin dan dimakruhkan pula oleh kaum tabi'in.  Ini menunjukkan perkahwinan itu boleh berlaku. Sekiranya tidak boleh berlaku pernikahan ini maka tidak akan timbul hukum harus atau pun haram.

Ahli sejarah dan ahli-ahli hadis menceritakan tentang kisah perkahwinan ini daripada Ulama' Salaf terdahulu sebagaimana yang disebut oleh Ahmad bin Sulaimabn daripada A’masy katanya:
“Ada jin jantan yang berkahwin dengan kaum kami, dan aku bertanya kepadanya apakah makanan yang paling kamu suka, maka jawab jin itu nasi. Kami bawakan nasi berkenaan, maka kami nampak suapan terangkat sedangkan orangnya tidak ada. Dan banyak lagi kisah mengenai perkahwinan ini sebagai bukti berlakunya."

HUKUM BERKAHWIN DENGAN JIN

Sekiranya ditanya bagaimana boleh berlakunya sedangkan unsur manusia dari tanah dan jin dari api. Unsur tanah bagaimana ia boleh masuk ke dalam rahim jin yang berunsur api. Unsur tanah adalah sejuk dan lembut sedangkan api panas dan tidak akan lahirnya keturunan. Maka jawapannya :

1) Walaupun mereka diciptakan daripada api tidaklah kekal dengan kejadiannya yang asal itu, tetapi berubah setelah beranak pinak, makan minum, dan sebagainya. Sebagaimana anak Adam yang asalnya adalah tanah tetapi sekarang sudah pun berubah daripada asalnya. Rasulullah SAW menceritakan bahawa lidah syaitan dirasakan sejuk apabila Nabi mencekiknya.
فمازلت أخنقة حتي برد لعابه
" Aku terus mencekiknya sehingga sejuk air liurnya. Ini menunjukkan unsur asal sudah tidak ada lagi kalau masih daripada unsur asal nescaya panas air liurnya. "

2) MASALAH HUKUM SYARAK

A. Makruh
Jumhur ulamak seperti Al Hasan, Qatadah, Ishak, dan Hakim mengatakan bahawa makruh hukumnya.

Mengenai pernikahan dengan jin, suatu kaum telah menulis surat kepada Imam Malik bin Anas bertanya mengenai pernikahan dengan jin. Katanya, di sana ada satu jin “lelaki” meminang seorang wanita manusia, dia ingin supaya menjadi halal perhubungannya. Imam Malik menjawab, “aku lihat tidak ada apa-apa masalah di dalam agama tetapi adalah makruh kerana apabila terdapat seorang wanita hamil dan ditanya siapa suaminya maka jawapannya JIN maka akan timbul kerosakan di dalam agama kita.

B. Harus Tetapi Tidak Digalakkan
Tetapi pendapat Imam Malik bin Anas r.a mengatakan harus tetapi tidak digalakkan. Abu Othman Said bin Al Abbas Ar Razi menulis di dalam kitabnya
الاءاهام والوسوـس
 
 C. Haram

Ada pula sesetengah ulama' mengatakan haram berdasarkan firman Allah s.w.t bermaksud :
"Dan di antara tanda-tanda Yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, Bahawa ia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya Yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang Yang berfikir."

Sekiranya berlaku perkahwinan di antara manusia dan jin tidak akan berlaku keserasian dan kemesraan di antara suami dan isteri disebabkan berlainan bangsa. Maka hilanglah nikmat perkahwinan yang disebut sebagai ketenangan (sakinah). Pendapat ini berdasarkan juga hadis Rasulullah s.a.w daripada Mohd bin Yahya Al Qadie, daripada Basyar bin Umar, daripada Ibn Lahiah daripada Yunus bin Yazid daripada Az Zuhri katanya Baginda Rasulullah SAW telah melarang berkahwin dengan jin.

Perkahwinan di antara jin dan mausia akan timbul perasaan tidak tenteram, takut, bimbang, dan berbagai-bagai lagi. Tidak wujud perasaan tenang, sakinah, gembira. Oleh itu hilanglah nikmat perkahwinan yang disebut dalam ayat tadi, iaitu tanda-tanda kebesaran Allah menjadikan perkahwinan itu ketenangan, kemesraan, berkasih sayang dan sebagainya.

Tambahan pula timbul permusuhan di antara dua golongan semenjak zaman berzaman sebagaimana firman Allah s.w.t bermaksud :
"Setelah itu maka Syaitan menggelincirkan mereka berdua dari syurga itu dan menyebabkan mereka dikeluarkan dari nikmat Yang mereka telah berada di dalamnya dan Kami berfirman: "Turunlah kamu! sebahagian dari kamu menjadi musuh kepada sebahagian Yang lain dan bagi kamu semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke suatu masa (mati)".



KESIMPULAN
Sungguh banyak hukum yang diperkatakan di dalam artikel di atas. Jadi sebagai umat Islam, marilah kita berpegang kepada Hadis & Ayat Al-Quran supaya aqidah kita tidak terpesong. Semoga artikel di atas membantu menjawab persoalan yang bermain di minda anda. InsyaAllah.


TAGS :

Hukum Berkahwin Dengan Jin, Jin Betina Berkahwin Dengan Manusia Lelaki, Jin Jantan Berkahwin Dengan Manusia Perempuan, Haram Berkahwin Dengan Jin, Harus Berkahwin Dengan Jin, Makruh Berkahwin Dengan Jin, Hukum Berkahwin Dengan Orang Bunian, Ayat AlQuran Tentang Berkahwin Dengan Jin, Hadis Tentang Berkahwin Dengan Jin, Pendapat Ulama' Tentang Berkahwin Dengan Jin,

1001 Petua

Contact form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget